Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

tisdag 17 maj 2016

Billingeracet, långloppscupen #1

Så då var det åter dax att åka till första loppet i långloppscupen, Billingracet. Det är det loppet som alltid får en att fundera är jag verkligen i form för det här... Loppet är 78 km långt och det finns en del backar speciellt startbacken och sedan sista backen precis innan mål som kallas strupen, bara namnet säger ju en del ;)

När vi vaknade och tittade ut så duggade det och såg väldigt kallt ut... vi visste att dom hade lovat kallt men vilken chock när vi kom ut och det var ca 3 plusgrader... Fingrarna höll på att förfrysa bara på uppvärmningen. Som tur var kände jag inte av kyla särskilt mycket under loppet! Loppet börjar med en grym backe... och jag vet att för tillfället är inte det min starka sida, brukar få jobbigt med andningen och sedan stumnar benen. Så jag hade lagt upp en strategi att försöka att inte gå ut så hårt att jag stumnade utan istället försöka ta det lite lugnt så benen inte var helt väck när det väl började rulla på efter backen...klarade det ganska bra :) Väl uppe på toppen av backen var jag 5e dam... Kom ifatt Nellie ganska snabbt och sedan tjejen som låg 3a innan första milen var avverkad. Visste även att Ivanda jagade bakom...

Ser lite lätt plågad ut ;)

Ivanda hack i häl... Öka!!!

Billingeracet bjuder verkligen på fin terräng med allt från flowiga stigar till liter mer tekniska partier för att sedan ösa på på snabba grusvägspartier. Efter ca 50 km tappade jag 3e platsen när Ivanda gjorde en snygg manöver och i en utförskörning som följdes en smal passage där det blev trångt och jag såg henne försvinna iväg... tror jag tappade ca 30- 40 sek. Sedan var det bara att jaga... shit... tänkte kommer jag väl ifatt så kommer jag inte orka hela vägen in i mål men går det så går det! När det var ca 10 km kvar kom jag äntligen ifatt, trött och kände mig lite sliten i benen. La mig på rulle för att försöka återhämta mig lite... visste ju att slutet innebar en hel del backar. Men jag var ganska ivrig att känna på vad Ivanda hade kvar... så efter ca 10 min drog jag på i en backe, vågade inte vända mig om utan bara trampade... och det visade sig att jag fick en lucka. Körde ganska stressat sista biten in i mål och var inte säker på att jag skulle klara det förrän jag passerade mållinjen... jag klarade det :) Slutade på en 3e plats, så nöjd och glad!! Gillar verkligen hur min BMC tog sig fram idag, softtailen gör verkligen sitt på en bana som denna. Körde med mina Stan`s NoTubs Valor kolfiberhjul som reagerar ybersnabbt när man kommer ut på grusvägsavsnitten och bara vill iväg. Så underbart när man har möjlighet att köra på så bra material :)


Nöjd och glad :) 

Nästa vecka blir det ev Dustcup på ons och Xcup på söndag... på återseende :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar