Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 27 september 2017

Västgötaloppet LLC #9

Har haft en tanke att försöka komma tillbaka och köra något långlopp innan säsongen var över för i år men har samtidigt varit lite osäker på om jag skulle ha formen till det eftersom jag nästan bara kört XCO-lopp som varar mellan 1,5-2 tim max... Jag gillade verkligen Västgötaloppet i fjol så jag tänkte det var värt en chans så fick det bära eller brista. Loppet var 80 km och 1200 höjdmeter och det skulle bli tufft. När jag kollade startlistan så var det även ett väldigt tufft startfält, många av damerna hade kört riktigt starkt i år på långloppen. Blev genast lite MER nervös ;) Åkte med familjen Israelsson upp till Ulricehamn på fredagen... när vi kom fram så regnade det... givetvis. Jag och Mattias  körde två varv med Felicia och hennes kompis Alice på deras banan som dom skulle tävla på! Det var verkligen blött och lerig... "Lika för alla" eller vad det nu heter :) Det skulle vara uppehåll under loppet i alla fall... Hade dom lovat...


Foto: Caroline Israelsson


Var ganska lugn innan start, trodde faktisk att jag skulle vara nervös men så var det inte. Var kanske lite för lugn... kom på när jag stod i startfållan att jag helt glömt att kolla däcktrycket i min däck!! Det var längesen jag stod i ett så här stort startfält, det kan bli ganska trångt och bökigt i starten på långloppen när alla vill fram. Som tur var var det ganska blött och tungtrampat underlag i början så det blev ändå ganska okej men jag tappade många placeringar... måste lära mig att vässa armbågarna lite bättre. Startloopen var på ca 1 mil, när vi gick in och varvade på start/målområdet igen så låg jag på en 8e plats i damelit. Men det var 7 mil kvar så ingen ide att hänga läpp än. Efter det var det lite som att jag hittade min rytm, benen började vakna men det kändes att det tunga underlaget slet på benen. Efter ett tag började jag skymta en av konkurrenterna längre fram... hornen började växa på riktigt :) 


Foto: Caroline Israelsson

Foto: Caroline Israelsson

Tryckte på lite extra och kom ifatt... och körde förbi. Låg sedan och försökte jaga ifatt en större klunga och när jag väl kom ifatt den så såg jag att det låg en dam längst fram i klungan. Det var en norska som jag inte kört mot innan så jag låg kvar en stund och försökte få lite koll på hur hon körde. När vi väl kom ut på ett grusvägsparti gjorde jag ett ryck i en uppförsbacke och fick en lucka men klunga täppte till efter en liten stund och sen gjorde hon ett ryck och så höll det på ett tag innan jag lyckades komma loss. det ger mersmak att komma ifatt och gå ifrån... dröjde inte jättelänge innan jag hörde att jag hade Ivanda på mitt hjul och tänkte att hon måste ha kommit ifatt bakifrån för jag hade inte sett henne innan. Vi fick rapport längs banan att vi var 4e och 5e dam :) Vi kom ifatt en klunga på grusväg och det blev ganska ryckig körning och kamp om placeringen... i den klungan låg även Emmy som låg 3a i loppet där och då hade vi ungefär 2 mil kvar. Benen började bli ordentligt möra men kampen gav energi :) Vi var en grupp som gick loss och jag och Ivanda lämnade Emmy bakom oss... Jag började fundera på hur jag skulle lägga upp sista delen av loppet. Hade på känn att varken jag och Ivanda skulle släppa den andre ur sikte... Ett par km innan mål gjorde jag ett sista ryck och kom in på stig en bit före... Lyckades förvalta den lilla luckan hela vägen in i mål och knep 3e platsen!! Det var längesen jag var så glad och nöjd när jag korsade mållinjen...  Helt otroligt men kroppen  höll hela vägen! Gick i mål på tiden 3.53.  


Foto: Caroline Israelsson

Foto: Caroline Israelsson

Foto: Caroline Israelsson 

Nu blir det höst/vinterträning... har även anmält mig till Vintercupen i Danmark så det blir ett par race även i vinter. Sedan kommer det ett tillskott i TREK-familjen snart men mer än så avslöjar jag inte nu ;) Vi ses!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar