Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 13 september 2017

Lerfest i Jönköping!

I helgen var jag i Jönköping och körde Västgötacupen. På lördagen var det race i Huskvarna och på söndagen i Hallby. Jag körde upp på fredagen för att hinna köra ett varva på Huskvarnabanan redan på fredagen... men när jag kom fram så regnade det ganska mycket så jag tog beslutet att åka till boendet och komma tillbaka dagen efter på morgonen då de hade lovat uppehåll :) Visste nämligen att det skulle finnas en del rätt så tekniska inslag i banan och då tycker jag det är lättare att köra igenom banan i uppehållsväder.

Jag var på plats kl 8.30 på lördagen för att köra igenom banan. Vissa delar av banan är samma som de använde till EM ifjor, kul. Banan var jättefin med naturliga hinder i form av sten och stenhällar men den blev ganska spännande med all leran... klarade alla A-linjer och det kändes bra. Jag känner att det är mitt fokus i år... att utveckla min teknik eftersom formen inte riktigt håller måttet :) Vi var tyvärr inte så många tjejer till start... tur det var MAXIstart, det är ett bra koncept.

Foto: IKHP cykel fb sida :)

Fick ingen bra start (det är något jag måste träna på)... kände mig lite stum i benen så kom inte riktigt om på startloopen. Gick in på stig som 4 dam. Plockade in en del tid vid A-spåren och varvade som nr 2. Dock tror jag att jag hade över minuten upp till Ella (junior) på 2a och 3e varvet. Först på sista varvet började jag plocka in på henne och såg henne på vissa ställe på banan, jag hade ca 30 sek upp... men kom aldrig ifatt. Tampades även en del med Ida som kom 3a men lyckade cykla ifrån henne på sista varvet. Riktigt kuperad bana, såg på garmin i efterhand att jag fått ihop 550 hm på 15 km. Vi hade tur med vädret under loppet och regnet kom först till prisutdelningen! Tycker det är riktigt kul med XCO och att tävla med bara tjejer på startlinjen trots att vi är få :)

Foto: IKHP cykel fb sida.

På söndagen bar det av till Hallby stugan... där har jag kört SM 2014. Då tyckte jag att den banan var riktigt svår. Skulle bli intressant att se vad jag tyckte nu... Man kunde träna på bana mellan 12.30-13.30 och sedan gick min start kl 14. Givetvis så öppnade sig himlen 20 min innan träningen... Banan var jätteblöt redan innan men detta gjorde inte det hela bättre. Körde träningsvarvet i regn...  Kom fram till ett A-spår Kings landing som jag hade sett fram emot att köra (som jag inte vågade köra på SM 2014) men kom fram till att den var alldeles för hal och om jag vurpade här skulle det ta betydligt mycket längre tid än B-spåret. Det fanns även en massa rötter på banan som var riktigt hala och en hel del branta backar som jag inte ens kom upp för utan fick springa upp. Det skulle bli ett supertufft race. Bara att hålla sig på cykeln i all lera skulle bli en utmaning... som tur var lika för alla :)

Foto: IF Hallby cykel fb sida.

Starten gick i ösregn... dålig start igen!! Jaja definitivt något jag måste jobba på. Få tjejer idag igen. Låg typ sist på startloopen när vi gick in på stig... försökte intala mig själv att ta det lugn och att det skulle komma tillfällen att köra om. Och det gjorde det... efter ca 1 km så kom det en raksträcka på grus och jag kunde köra om och lägga mig först... Fick ganska snabbt en bra ledning på ca 30 sek. jag tyckte att jag klarade underlaget bra och fick bra flyt i körningen trots all lera...

Foto: IF Hallby cykel fb sida.

På 2a varvet tänkte jag att nu ska jag köra smart och säkert för att göra så lite misstag som möjligt med tanke på att jag hade lite marginal bakåt... tror inte jag hann merän tänka tanken innan jag fick bakhjulssläpp på en rot och landade rakt på en stubbe som träffade höften... ajajaj... strålade rakt ner i benet och jag blev stående ett par minuter, det kändes som jag hade fått en lårkaka fast på sätesmuskeln. Så klart cyklade alla om mig men när den värsta smärtan hade lagt sig så tänkte jag att det var lika bra att cykla vidare. Hade dålig kraft i benet och det gjorde ont i det tungtrampade underlaget men jag tog mig i mål vilket kändes bra efter omständigheterna.

Foto: Jakub Sarota

Nästa helg är det SRAMliga i Vejle som gäller... Missar tyvärr X-cup i Orup vilket är jättetråkigt, för dom har en superfin bana och jag vet att dom har lagt ner mycket tid på sin bana och gjort en massa nytt!! Får åka dit vid ett annat tillfälle och köra banan. Återkommer med racerappot från SRAMliga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar