Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 16 augusti 2017

Händelserik helg :)

Ja det kan man lugnt säga... det var en del aktivitet i helgen! Först på i schemat i lördags stod Musettes 6h tävling på regnbågsbanan och efter det skulle jag dra vidare till Danmark för att köra min första SRAMliga tävling! Tänkte på förhand att det kunde bli lite styvt för kroppen för jag vet att jag inte återhämtar mig så snabbt än.

Om vi börjar med Musettes 6h tävling, man kunde både köra solo och lag med 2-3 pers. Jag körde lag med Jessica och Hanna :) Vi var tyvärr enda damlaget men vi fightades med herrarna så gott vi kunde!! Dock hann jag knappt ut på första varvet innan jag gjorde en ordentlig vurpa... man bör reka banan innan man ger sig på A-spåren ;) Min nya fina POC-hjälm fick sig en bula. Jaja på cykeln igen med ett något stukat självförtroende... På mitt andra varv hade det börjar regna och banan blev hal och ganska svårkörd tog det lite lugnare för att hålla mig på hjulen detta varvet. På mitt tredje och sista varv hade regnet upphört och banan var åter i fint skick. Regnbågsbanan bjuder verkligen på det mesta, branta backar både uppför och nerför, fina tighta bankade svängar och en del hopp och dropp :) Stor eloge till grabbarna som lägger ner mycket tid och jobb på banan! Dock svek jag laget efter min tredje runda för att bege mig till Danmark. Hanna och Jessica körde superstarkt hela vägen in i mål, grymma tjejer :) Verkligen ett bra initiativ och arrangemang av Musette! Hoppas på fler sådana.

Jag åkte till Danmark med Warren och Malin. Hilda och Albert var också med, helt underbara ungar dom två :) Vi kom fram till Silkeborg tidig kväll och jag och Warren begav oss till banan för att reka inför söndagens race... Vilken chock vi fick när vi kom dit. Det var längesen jag sett så lerig banan om någonsin!!! Jag kunde ju inte äns ta mig fram på platten på vissa ställen. Kändes som man var av och gick med cykeln mer än man cyklade... När vi cyklade där ifrån var det med blandade känslor, frågan var skulle den hinna torka upp något. Det fanns ett par A-linjer med sten och rötter som jag inte ens testade för de var så leriga och svårcyklade men visst det är ju lika för alla.

En del rötter ;) 

Vaknade upp på söndagen och det var sol och blå himmel... underbart :) Blev en härlig långfrukost innan vi begav oss till tävlingsområdet. Nervositeten hade börjat komma... benen kändes lite slitna efter gårdagen race och kroppen lite öm efter vurpan! Tänkte att benen nog skulle komma igång så småningom... Banan såg förvånansvärt fin ut, den hade torkat upp ganska bra! Vi var ca 20 damer i Elite, jag kände igen många av namnen. Det var duktiga tjejer på startlistan med tanke på att det var ett UCI klassat lopp och dessutom en C1a vilket ger bra UCI-poäng. Warren startade innan mig och körde superstarkt och tog hem segern och totalledningen i cupen!!

Jag värmde upp, borde nog gjort det lite mer ordentligt för att fått igång benen lite bättre. Starten gick och startloopen gick på grusväg som brantade till ordentligt mot slutet innan vi gick in på stig och i den sista knycken stumnade benen till ordentligt jag fick till och med lite krampkänning. Fältet spräcktes upp ordentligt. Trots att banan hade torkat upp en hel del var den fortfarande ganska tungtrampad och benen fick inte mycket vila. Så fort man hade satt ner foten i leran så var det svårt att klicka i pedalen för all leran som fastnade under skon. Lyckades i alla fall fixa den ena A-linjen men körde B-linjen på det andra stället. Man tappade väldigt mycket tid på välja  B-spåret men med gårdagens vurpa var det inte läge för fler äventyr! Både kroppen och knoppen strejkade lite under loppet men jag tog mig i mål och det var det viktigaste! Jag kände att kroppen inte var van vid det tunga underlaget men förhoppningsvis blev det en riktig genomkörare för benen!

Doktorns recept!! ;) 

Jag slutade på en 13e plats och jag fick definitivt mersmak... Gillar verkligen det här med XCO fast jag inte är med och krigar om några pallplatser :) Så nu har jag anmält mig till Västgötacupen nästa helg som går i Göteborgstrakten. Race både lördag och söndag. Så jag håller tummarna att benen hinner vakna till liv till dess :) Rapport kommer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar