Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

torsdag 24 augusti 2017

En helg i Göteborg!

Tävlingsdax... det var två tävlingar i Västgötacupen som gick i Göteborg i helgen. På lördagen var det i Rävlanda och på söndagen var det i Skatås. Jag hade mamma med som sällskap och support. Vi bodde på hotell i Landvetter under helgen :) Riktigt mysigt!!

Vi kom upp på fredag em för att jag skulle hinna provköra banan inför lördagens race. Det var en kort bana på 3,5 km som innehöll ett hopp, ett dropp och en massa svängar och några korta branta backar så det var skönt att jag hann köra ett par varv men det skulle svårt att memorera alla. Det hade lovats en del regn och banan kunde bli riktigt slirig i så fall!


Var på plats i god tid på lördagen... var riktigt sugen på att köra race. Hade kommit en del regn under natten men banan hade torkat upp bra till det var vår tur att köra. Eftersom jag inte hade kört något lopp i cupen innan så blev jag seedad sist i startfältet men vi var bara 6 st så det kändes inte som ett problem ;) Fick dock en dålig start och var sist in i skogen och tog ett tag att ta mig fram... Åsa försvann snabbt ur synfältet men jag hade Sara inom räckhåll. vi växla position om vart annat... en kul fight som jag tyvärr fick se mig besegrad i!! Benen svarade dåligt och kändes stumma, speciellt i de korta branta uppförsbackarna. Jag blev 3a för dagen och hoppades att benen skulle vakna till söndagens race. Efter målgång hittade jag ett häftstift som satt i framdäcket... visade sig att någon hade kastat ut häftstift på banan. Galet... skönt att jag klarade mig från punktering.




Packade bilen och begav oss till Skatås för att köra ett varv på banan... Jag var egentligen inte så sugen med tanke på att jag precis hade kört ett race och det hjälpte inte heller att himlen öppnades sig precis innan jag skulle plocka ut cykeln ur bilen. Jaja... det var bara att bita ihop för jag visste att denna banan skulle vara mycket tuffare med en massa stenhällar och rötter om vart annat som dessutom skulle vara blöta och leriga!!! Så jag behövde verkligen köra ett varv. Och... ja, det skulle bli ett tufft race... Banan var riktigt rolig men den var svår speciellt i det blöta underlaget. Nu gällde det att få benen i högläge och hoppas på det bästa :)

Åkte tidigt på söndagen... som tur var eftersom bilnycklarna strejkade och vi kunde inte låsa upp bilen! Först efter ett samtal till Alex fick jag reda på att det fanns en dold nyckel i själva dosan... Vilken tur, blev lite orolig först med tanke på att cykeln låg inlåst i bilen!! Väl på plats i Skatås så sken solen... dock hade det regnat en hel del under natten. Men under tiden jag förberedde för race så kom det en ordentlig skur... Inte mycket att göra åt... det var ju lika för alla! På uppvärmningen så kändes benen sådär, försökte intala mig själv att dom skulle kvickna till liv när racet väl var igång. Vi skulle köra 5 varv och ett varv skulle ta ca 17-20 min så det skulle bli ett långt lopp. Favoriten för dagen var Alexandra Engen.


Starten gick och benen skrek... halkade runt bland rötter och stenar och tänkte... "hoppas det är över snart". Fightades en del med Sara och Kajsa om placeringarna 4-6 men gick förlorad ur den striden... dock nöjd över att klara mig utan vurpor :) Ibland får man vara glad för det lilla. Men jag gillar verkligen terrängen i Göteborg den är så olik den vi har hemma.




Nästa helg är inte riktigt spikad än men det lutar åt att det blir race på Regnbågsbanan, 6e loppet i Xcup på söndag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar