Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

söndag 17 mars 2019

Algarve Bike Challange och Scott Spark RC 900 World Cup :)

Har varit lite trögt med bloggandet på sistone... men nu så :) Säsongen börjar närma sig... Fick en fin försmak förra helgen i Portugal. Och så har jag ju inte skrivit något om året nykomling, Scott Spark RC 900 World Cup... men vi tar en sak i taget.



Om vi börjar med Algarve Bike Challenge i Portugal som blev en riktigt trevlig kickstart på säsongen! Vad kan vara bättre än sol, värme och etapplopp :) Det var första gången jag är i Portugal och jag blev inte besviken, riktigt fint i alla fall vad jag såg från cykelsadeln! Racet bestod av 3 etapper, en kort prolog och två långa etapper. Körde i team med Hanna Winberg :). Vi skulle även navigera själva... vilket jag var lite orolig för! Prologen var ett statsrace på 2,5 km som bestod av trappor, tighta svängar, upp, ner och hala kullerstenar. Ett riktigt kul race som tog ca 8 min, hann dock bli trött ändå. Vi lyckade knipa en 3e plats!!

Sol sol sol :) 

Etapp 2 var ca 88 km lång och 2000 höjdmeter... Vi var riktigt sugna på att köra, riktigt taggade efter gårdagens race och det är något speciellt att köra i team. Vi hade försökt prata ihop om hur vi skulle lägga upp det för att få en jämn och bra körning hela etappen. Alltid lite svårt när det är första gången man kör race ihop... och vi hade lite ångest över navigeringsbiten :) Det blev en riktigt kul etapp, vi körde ganska jämnt med 3 andra damteam så det blev bra fight hela tiden. Ett av teamen kom vi ifatt när det var 15 km  kvar... Vi försökte göra några små ryck men som inte gav något... Jag gjorde tyvärr en lite sämre navigering på slutet och vips fick dom den luckan dom behövde för att passera och knipa 2a platsen med 6 sekunder... lite surt... men vi var glada att vi blev 3a i alla fall :)

Masterbilen har precis släppt fältet

Etapp 3 var ca 75 km lång och 1700 höjdmeter. Även denna dag bjöd på en riktigt fin etapp, tycker arrangörerna hade lyckat riktigt bra. Det märktes att det var andra dagen jag och Hanna körde ihop... tycker vi fick till en riktigt fin dynamik med allt från påminnelse att dricka, ta en gel eller bara uppmuntran och peppning :) Såg inte så många andra damteam denna dagen men blev en favorit i repris när vi med 15-20 km kvar kom ifatt samma damteam som vi gjorde igår... Jag cyklade upp bredvid den ena tjejen och hälsade lite trevligt att vi var här nu :) Hennes svar var... what a nightmare... där och då växte hornen ;) Idag skulle jag inte navigera fel... Det var ganska mycket singletrack den sista milen och vi kände att där hade vi övertag så med ca 5 km kvar blev det full gas när vi gick in på sista biten singletrack och vi fick en lucka som höll hela vägen!!! Vi gick i mål på 2a plats på dagens etapp och var betydligt mycket gladare än dagen innan ;)

Whoop whoop!!!

En otrolig sak var att efter ca 10 timmars cykling så kniper vi 2a platsen totalt i loppet med 9 sekunder till godo... det kan man kalla en tight fight ända in på målsnöret :) Tackar Hanna för en helt grym helg det var verkligen superkul att köra team med dej!! På vissa ställen "kickade vi ass" ordentligt... singletrack var vår sak ;) Kolla bilden från strava ⇩⇩⇩⇩

Najs :) 

Blev ju verkligen en bra helg att inviga min nya hoj på också... har kört en del på den redan men nu blev det liksom på riktigt på något sätt!! Har ju varit lite orolig att lämna min 27,5" för att åter gå till baka till en 29" men scotten har verkligen inte gjort mig besviken! Geometrin passar mig perfekt :) Tycker den känns riktigt stabil och fin utför. Åh bra drag på platten med de stora hjulen... wihoo!! Har lite finjusteringar kvar på dämparna för att det ska bli perfekt men så är det ju alltid, det tar lite tid. Tror verkligen vi kommer att bli bra kompisar under den kommande säsongen :)

Scott Spark RC 900 World Cup 

Nu ska jag bara bli frisk från förkylningen jag drog på mig på väg hem från Portugal!! Sen ser jag fram emot ett par lopp i Danmark innan jag åker till Spanien och kör Andalusia Bike Race om 3 veckor... Så på återseende inom det närmaste :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar