Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

söndag 4 mars 2018

Andalucía Bike Race 2018

Så var det dax att åka till Spanien för att köra Andalusia Bike Race (ABR), ett etapplopp på 6 dagar. Loppet börjar med en kortare prolog (enkelstart) och sedan 5 längre etapper (XCM), sammanlagt ca 400 km och 8400 höjdmeter. Jag körde loppet 2015 med Helen från teamet, då var man tvungen att köra i team. Etapperna var tuffare då både på höjden och längden. Men till skillnad från i år, torra förhållande. Kommer till det senare...




ABR är ett UCI-klassat lopp och de kommer många duktiga åkare dit och med min elitlicens så blev det ju de tuffaste möjliga. Vi var 36 damer i startlistan så ganska stort startfält :) Redan innan loppet bestämde jag mig för att se detta som en träningstävling inför säsongen. Så tränade på som vanligt ganska långt inpå avfärd. Väl på plats var det det fint väder men ändå lite kyligt i luften. Väderleksprognosen hade visat att det skulle bli riktigt busväder under veckan så det gällde att njuta. Vi hämtade ut våra startkuvert på lördagen dagen innan racet startade, vi körde även en liten bit av banan som vi skulle köra på första etappen. Begav oss sedan till hotellet för förberedelser inför första etappen.

Etapp 1. Linares.
Enkelstart. 33 km och 500 höjdmeter.
Jag startade först kl 13.32. Jag var taggad att komma igång och samtidigt spänd på hur det skulle gå... Hann prata några ord med Alex efter han hade kört och fick en del nyttig information om banan. Enkelstart hör inte till mina favoriter, tycker bara att jag känner mig stressad hela tiden att det måste gå fortare. Vi startade med 20 sek mellanrum och jag gick ifatt första tjejen efter ca 4 km och det kändes ju bra :) Hade dock en stumhetskänsla i benen som inte riktigt ville ge med sig, tänkte att det berodde på stressen. Jättefin etapp med roliga utförskörningar fina singletrackavsnitt och en och annan jobbig backe :) Solen sken från klarblå himmel så körde i kort kort!! Gick i mål som 14e dam så var nöjd med dagens insats.




Etapp 2. Linares.
XCM, 71 km och 1150 höjdmeter men Garmin visade nästa 200 höjdmeter mer.
Fick en tuff start, stumnade toltalt i benen och föll långt bak i fältet. Jag stod i startled 3 så jag kunde inte klaga på min startposition. Så jag hamnade automatiskt i långa köer när vi gick in på singletrackavsnitten. Jobbade med många negativa tankar under racet men det är sådan jag är så det är inget helt ovanligt... ;) Benen kom igång lite men aldrig riktigt ordentligt. Återigen en mycket fin etapp med underbara vyer och härlig stig :) Fick även lite sällskap av våra danska vänner i slutet av etappen. Varmt och skönt dock kallt i starten så jag behöll mitt underställ på vilket blev lite i varmaste laget under loppet. Passerade mållinjen som 16e dam.


Starten etapp 2.

Etapp 3. Andújar.
XCM, 70 km och 1800 höjdmeter.
Nu hade regn som väderleken lovat kommit och det hade regnat hela natten, dock slutade det precis när vi skulle starta. Fick en bättre start den dag och hade en mycket bättre känsla i kroppen men jag saknade ändå de där trycket man vill ha i benen, speciellt på de våta svampiga grusvägarna som var väldigt tungtrampade. De hade även lagt in 3 superbranta och leriga backar i början av etappen som man fick hoppa av och gå i så benen fick verkligen bekänna färg. Dagens etapp bjöd nog på den finaste nedförkörningen av dem alla med en massa sten och dropp... jag hade ett stort leende hela vägen ner. Det är så skönt att jag verkligen gillar dessa partier nu och vågar köra på :) Hade en liten fight med två av de andra tjejerna i min klass men dock fick jag se mig besegrad i den fighten :( Gick i mål på 16e plats. Börja undra om jag hade glömt både ben och pannben hemma!!


Etapp 3

Trött och skitig :)

Etapp 4. Córdoba.
XCM, skulle varit 99km och 2400 höjdmeter men kortades ner pga vädret till ca 62 km och 1400 höjdmeter.
Jag kom iväg bra i starten jämfört med de andra dagarna och hade en bra känsla i kroppen. Regnet en del redan från start. Denna etapp kände jag igen sedan jag och Helen körde. Superfin första klättring som var ganska knixig med mycket sten och trånga passager... gällde att välja rätt spår. De hade verkligen lyckats behålla mycket fin stig både uppför och utför trots att de hade kortat ner etappen. Knäckte tyvärr mitt bromsbelägg på bakbromsen när det var 2 mil kvar... spännande körning till mål med endast frambroms!! Började frysa mycket i slutet av etappen... inte lätt att hålla värmen när det regnar och man kör utför. Tappade tyvärr en placering sista milen och gick i mål som 14e dam.


En av kändisarna, Jose Hermida.

Etapp 5. Córdoba.
XCM, skulle varit 66 km och 1700 höjdmeter kortades ner till 53 km och 1350 höjdmeter. För att sedan 50 min innan start ställa in etappen helt pga av extrema väderförhållande.
Jättetråkigt men när jag såg bilder på hur det såg ut på banan så förstod jag ju varför. Jag hade även börjat känna mig krasslig så ur den synvinkeln var det också ganska bra. Vi hade även missat att starten gick en bra bit utanför stan så där ca 50 min körning... så om loppet hade blivit av så hade det nog varit på håret att vi hunnit till starten i tid ;)


Kvällen före, etapp 5

Etapp 6. Córdoba.
XCM, skulle varit 55km och 1000 höjdmeter men även denna etapp kortades ner till 34 km och 850 möjdmeter.
Vaknade med lite halsont och var osäker om jag skulle starta eller inte... regnet forsade ner. Jag bestämde mig att köra eftersom de kortat ner etappen och så körde jag i min regnjacka bara för att behålla värmen bättre, kändes trist att inte avsluta loppet när jag var så nära. en hel del av dagens spår körde vi även på etapp 4 och även idag hade de lyckats pyssla ihop en jättefin etapp trots allt. Kroppen var inte på G och halsen inte okej men jag tog mig i mål som 15e dam.


Etapp 6.

Summering av veckan: Jag slutade på en 14e plats totalt i damerelit. Nöjd med min placering men tycker att jag är alldeles för långt efter vinnaren. Har kanke inte haft den bästa kroppen/formen denna vecka men har försökt göra det bästa av det. Har istället fått glädjas av min sambo Alex framfart som slutade på en fin 9e plats totalt i en galet stark H40 klass med 250 startande. ABR är ett otroligt fint arrangemang, proffsigt och med bra säkerhetstänk. Jättefina stigar och etapperna bjuder på varierande terräng. Kommer absolut att återvända fler år :) Förhoppningsvis regnar det mindre då!!!

Nu ligger jag hemma och försöker kurera mig från en dunderförkylning som jag inte så otippat drog på mig :) Nästa race är om ca 3 veckor, Klassikeren fitnessdk MTB løbet. Så till dess ska jag nog va på banan igen :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar