Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

tisdag 13 februari 2018

Vintercuppen #5

Ojoj tiden springer... Var ju i Danmark förra helgen och körde femte loppet i Vintercuppen. Minusgrader och snö visade väderleksrapporten... Brukar ju inte vara så farligt när man kör i skogen. Dock hade arrangörerna fått dra om banan pga många vattensjuka områden i skogen. Ett varav skulle vara 6 km och då skulle 3 km vara stig och 3 km grusväg.

Väl på plats körde vi ett varv som uppvärmning... fin bana med trevliga singletrack avsnitt! Underlaget var helt ok, grusvägarna var lite hala på sina ställe... men det var inget i jämförelse med hur det skulle bli ;)



Starten gick... fick för en gångs skull en bra start och plockade en del placeringar på startloopen. Blev lite kö i skogen men så är det ju nästan alltid... Behöver helt enkelt bli snabbare för att få fritt flow när det väl går in på stig!! Kände redan på första varvet att det började bli ganska halt i spåret inte bara på grusvägen utan även inne i skogen... jag som trodde att det skulle bli uppkört men så blev det inte. Det var svårt att se med blotta ögat var det var halt utan man kände det och då var det som bambi på hal is. På andra varvet så var vurpan ett faktum... framhjulet försvann i en nedförsbacke och det knakade till ordentligt i ryggen... Upp på cykeln igen, kändes okej men jag var stel som en pinne och det var svårt att parera det hala underlaget. Tog mig i mål utan fler vurpor men det gick inte snabbt de sista varven!!

Nu har jag en bokad tid till min sjukgymnast för en behandling av ryggen för att försöka vara i bra skicka inför resan till Spanien. Starten i Andalusia Bike Race går om ca 1½ vecka!! Ett etapplopp på 6 dagar som kräver att både kropp och knopp är i bra form. Körde loppet för ett par år sedan i lag med min teamien Helen och det var superfint. Kör i en tuff klass i år så har svårt att se några topplaceringar men ska göra mitt bästa och se hur långt det räcker!! Tävlingen håller UCI-klass så det kommer nog att finnas en del riktigt grymma tjejer på startlinjen :) 

Fina vyer från Andalusia Bike Race!


Återkommer med rapport :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar