Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

söndag 17 juli 2016

MTB SM XCO i Värnam

XCO är ju kanske inte min starkaste sida men jag har blivit betydligt mycket bättre och utvecklat mina tekniska kunskaper. Vilket har lett till att jag tycker det är mycket roligare  med utmanande terräng och det kan man verkligen säga att SM-banan bjöd på i år. Det var mycket hopp och dropp, inte många ställe man kunde vila på... om ens något!! Jag hade tränat på banan vid två tillfälle innan och hade relativt bra koll på den. Det som nog gnagde mest var att jag visste att Jenny Rissved skulle köra och risken att bli varvad av henne var inte helt osannolik! Hon verkar ju vara i en grym form för tillfället :) Men jag har hela tiden tänkt att jag ska köra mitt race så länge det håller... blir jag varvad så blir jag. 

Jag åkte upp dagen innan och kollade på alla grymma cykelkompisar som körde på fredagen!! Speciellt en som utmärkte sig var Helen som tog SM-guld i D40, grymt kört! Jag langade till Alex som körde i hårda H40 fältet, de cyklade i tuffa förhållande. Började med sol för att sedan övergå i spöregn. 



Själv startade jag på lördagen kl 13... Uppvärmningen kändes ok! Körde första delen av av banan och rekade en del svårigheter för sista gången innan start. Kändes bra!! Va lite nervös... Banan hade torkat upp fint från gårdagens rotblöta. Jag fick en dålig start och gick in på stig som sista person. Vi var 8 startande i DamElit. Vi skulle köra 5 varv på den 6 km långa banan. Jag avancerade under första delen av banan och låg på en 5 plats när vi kom till den tuffaste backen på banan, liftgatan som är ett stravasegment. Började trampa på, kände att jag blev ganska stum i benen, blev lite förvånad... i slutet av backen låg jag helt plötsligt sist i fältet igen. Jag tänkte "backar är jag ju bra på" eller??? Jaja... dom andra är tydligen bättre! Tog sedan in igen på de som låg före... blev en kamp om 5e, 6e och 7e platsen. Fy alltså... 5 varv på den banan tog ut sin rätt. På 4e varvet var jag ganska slirig och började göra små misstag här och där. Blev superglad när jag in för varvning sista gången och kom på att jag inte skulle bli varvad, det var en liten seger i sig :) Men visste att jag inte hade några stora marginaler till de som låg bakom så det gick inte att slappna av... Var trött och sliten sista varvet men klarade att hålla 5e platsen med blotta 10 sek. Supergald och nöjd över min prestation!! Hörde många hejarrop längs banan som verkligen peppade och gjorde det hela lite lättare :) Det tackar jag för!! Min cykel funkade utmärkt och det underlättar verkligen när man slipper strul med materialet. Tror att softtailen gjorde resan mycket behagligare än en HT hade gjort. 



Så här i efterhand när man kan analysera loppet lite lättare med all data så ser jag att det faktiskt gick ganska långsamt i backen... när jag var och träna på banan körde jag backer 30 sek snabbare, backen är bara 100 m lång men snittlutningen är 11%. Min bästa tid är 46 sek och i lör var min bästa tid 1.15... Så det var med all rätt jag blev förvånad ;) Nu ställer jag in siktet mot Engelbrektsturen i Norberg till helgen. Åter dax att jag lite långloppspoäng!!


2 kommentarer:

  1. Roligt att ses på SM. Bra kört på den tekniska banan.
    Jag blev tävlingssugen när jag såg er köra...
    Hälsningar Sandra

    SvaraRadera
  2. Tack :) Banan var superfin!! Förstår att du blev sugen. Nästa år kanske ;) Jätte trevligt att hinna prata lite. Lycka till framöver :)

    SvaraRadera