Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 13 juli 2016

Mörksuggejakten, långloppscupen #5


Det var med lite blandade känslor som jag stod på startlinjen på Mörksuggejakt i Rättvik, förra året slutade ju inte så bra!! Jaja... nytt år, nya tag och ett backdäck med bättre grepp ;) Banan är väldigt snabbåkt och med tanke på det fina vädret de senaste dagarna skulle den vara snustorr. Som tur var ville snälla Caroline langa några flaskor längs banan vilket kändes skönt en varm dag som denna! 




Starten gick genom Rättvik med masterbil efter ett par km släpper bilen oss i botten av backen Vidablick som är ca 1,5 km lång och med en snittlutning på 7 %. Jag kände redan i början av backen att det blev jobbigt med andningen... brukar få det tufft när loppen börjar med backar! Kommer backen mitt i loppet är det inget problem... Jaja, tappade mycket tid i backen. Körde om en tjej precis i slutet av backen och fick reda på efteråt att hon hade brutit. Tog ett par km efter backen innan kroppen började svara normalt igen. Det är ganska frustrerande när det blir så här i starten.




Jag hittade en del bra klungor att köra med längs vägen men körde ändå stora delar solo... vilket inte är så lyckat på denna typen av bana. Körde om ytterligare en tjej... låg nu två. Fick en tidrapportering längs banan att jag låg 4 min efter Angelika som ledde loppet. 4 min är lång tid men allt kan hända. Hade helt glömt att banan faktiskt vara lite stökig och små slagig med en del rött och sand så benen fick ge sig till känna! Hjälpte ju inte att jag pumpat i lite extra luft i däcken för att det skulle rulla bra ;) Jag tyckte ändå att jag lyckades trycka på bra hela vägen in mot mål. Passerade mållinjen som 2a dam!! Nöjd och glad speciellt med tanke på hur det kändes i starten. Mindre nöjd med att jag var 10 min efter Angelika i mål... Hon körde verkligen starkt efter det att jag hade fått tidsrapporteringen!! 




Till helgen är det dax för SM i XCO i Värnamo. Har varit och kört banan, riktigt fin med en del utmaningar i form av dropp och hopp. Blir tufft motstånd av b la Jenny Rissved och Alexandra Engen... :) Vi får väl se hur många varv jag får köra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar