Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

måndag 18 april 2016

Hotcup #1

I år är vi bara anmälda till en dansk cup Hotcup, vi missar alldeles för många lopp för att vara med och fightas i totalen. Så vi valde den som passade bäst in i övriga tävlingsschemat. Vi kan ju alltid köra enskilda lopp i Dustcup när det passar.

Första loppet gick vid Hilleröd där vi brukar cykla, så på förhand hade man lite koll på hur banan skulle se ut ungefär. Vi skulle köra 2 tim + varvet och ett varv var ca 11 km och innehöll ca 200 höjdmeter. Väl framme körde vi uppvärmning på delar av spåret och de fanns en del ändringar men jag kände igen det mesta. Det var ganska torrt underlag men det fanns vissa blöthål. vi träffade många svenska cyklister som också skulle köra... riktigt kul :)

Det fanns ingen direkt fåll-indelning utan man skulle ställa sig i den fålla man körde i året innan... Hmm... och det blir ju alltid lite si så där med det. När starten väl gick så hade vi en liten masterbil/mc som höll ett väldigt lågt tempo och vi leddes in på stig redan efter ett par hundra meter vilket blev väldigt tight och kaosartat för oss som låg lite längre bak i fältet... alla blev väldigt irriterade och frustrerade. Jag visste att jag hade ett par damer jag gärna ville ha koll på i starten och inte släppa alldeles för långt ifrån mig. Men med denna typen av start var det svårt att ta sig fram. Efter första varvet började det att flyta på riktigt fint, fin flowig banan med lite stök och bök. Körde men mina nya hjul för första gången på tävling och de var verkligen stor skillnad... Styva som bara den och accelererade  snabbt. Provar även nya däck s-work fast trak... lite smalare däck än jag är van vid men dom kändes också superbra.






Jaja... tillbaka till tävlingen. Mot slutet andra varvet fick jag en skymt av Marie som försvann iväg i starten, jag kom närmare och närmare och till slut låg jag på hennes hjul. Tänkte att det var bästa att ligga där ett tag, hade gått rätt hårt för att komma ifatt. men efter ett par km kom ett bra läge att dra ifrån och jag tänkte det får bära eller brista, håller jag så håller jag men det var dock 1½ varv kvar. Försökte hela tiden tänka på att köra smart och energisnålt men ändå snabbt. Lyckades hålla  
hela vägen... fixade det med hela 22 sek :) Slutade på en andra plats! Ska tillägga att det var längesedan jag slog Marie så det var skönt!! Anna Sofia som vann var ca 10 min före mig i mål och är alldeles för snabb än, grym tjej det där!! Supernöjd med dagens prestation och så glad över att jag och min cykel trivs så bra ihop :) Blir en fin säsong.




Nästa helg är det dax för Västgötacupen på lördagen och X-cup på söndagen :)





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar