Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 13 juni 2018

Lida Loop LLC #3. Misär delux.

Har inte varit i så bra form den senaste tiden... Trodde mycket av problemen kom från min rygg och efter att ha varit hos min sjukgymnast i torsdags och fått en välbehövlig behandling så såg jag fram emot helgens race i Stockholm. Förväntade mig kanske inte att jag skulle vara i toppform men att kroppen skulle kännas bra igen. För det var stor skillnad efter besöket... Stack ut och testade ett varv på Risenslingan på fredagen och rörligheten var mycket bättre och det kändes som benen svarade bättre... dock stumnade benen fortfarande ganska snabbt men det skulle säkert bli bättre.

Åkte upp till Stockholm på lördag em med Peter och Alex. Det var ett par år sedan jag körde Lida Loop för de senaste åren har det krockat med Beskidy. Kommer dock ihåg att andra loopen var tuffa och tekniska. Vi var relativt stort startfält i elitklassen så det var kul, vi skulle även få egen damstart (trodde jag) vilket jag gillar, visade sig sen att vi startade med ungdomarna men för min del funkade det ganska okej. Vädret skulle vara soligt och fint med en temp upp mot 30 grader... så det skulle verkligen sätta sin prägel på racet och med tanke på att jag inte är den bästa på att dricka under racen så är det inte de optimala för min del. Måste verkligen jobba på det!!! Som tur var hade Caroline lovat att langa flaskor till mig, hon är en pärla <3

I startfållan, lyckligt ovetande!!

Väl på plats på söndagen så tyckte jag ändå att det kändes helt okej... värmde upp och benen svarade väl sådär men jag la inget större fokus på det då. Försökte se till att få i mig tillräckligt med dricka och hålla mig i skuggan så gott det gick. Gick in i startfållan ca 15 min innan start och stod och snackade lite med de andra tjejerna!! Kollade mot startbacken... tänkte att den är kort och brant men det är snabbt över och sen kan jag försöka hitta ett bra hjul att gå på. Backar har ju verkligen inte varit min starka sida den senaste tiden. Startskottet gick och jag kom iväg hyfsat men väl över krönet stumnade benen... va f*n... la i en lätt växel och försökte öka kadensen för att trampa ur benen lite mjölksyra... Alla bara swishade förbi fanns inte en chans att att haka på :( Försökte tänka att det fanns gott om tid kvar att komma igång och ändå göra ett okej lopp. Men det blev bara jobbigare och jobbigare... så fort jag gick på lite för hårt fick jag sota för det i 10-15 min efteråt.

Foto: Hans Schönning, happyride.se

Dock kände ryggen mycket bättre än i Falun så de tekniska partierna gick mycket bättre. Tog mig i mål vet knappt hur, vill inte ens veta på vilken plats. Helt matt rullade jag ner till bilen och undrade om det verkligen var värt allt slit när det känns som det känns. Värmen gjorde ju inte det hela bättre och att jag hade druckit som en kratta hjälpte nog inte heller! Hade många funderingar under bilfärden hem... ja man hinner vända ut och in på det mesta på vägen hem från Stockholm ;) Totalen i långloppscupen är ganska körd efter helgens lopp så vi får se vad som händer framöver. Ränneslättsturen i Eksjö som går om 3 veckor vill jag ju gärna köra men vi får se...

Foto: Cykelkanalen.se

Har nu i veckan varit och tagit lite prover för att se om det är något som inte stämmer med kroppen och där fick jag mitt svar... Lågt blodvärde och järnbrist, ingen bra kombo med uthållighetsträning men det förklara mycket. Jag har haft dessa problemen en gång tidigare men det var ett tag sedan och då kändes inte kroppen så urlakad som den gör nu men värde är sämre nu än då. Med facit i hand så är det ganska uppenbart vad som felar men eftersom det kommer smygande så är det ändå ganska svårt att sätta fingret på det fast man är sjuksköterska ;) Nu vet jag i alla fall vad det är och kan jobba utifrån det... Det känns skönt!! Hoppas att jag känner mig bättre till Ränneslättsturen!!

1 kommentar:

  1. Lider med ... det kommer bli bra. 😘💪🚵🏻‍♀️ Jag själv kämpar likadant o får inget svar på mina problem så jag förstår dig väldigt bra 😩

    SvaraRadera