Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

lördag 10 september 2016

Bockstensture, långloppscupen #8

Har inte tävlat på 3 veckor så det var med lite nervositet jag satt i bilen på väg upp till Varberg för att köra Bockstensturen. Efter senaste loppet i cupen så kände jag att det var dax att ta en liten paus i tävlandet och försöka rehabträna min höft lite och vända på den nedåtgående trenden inför slutklämmen på säsongen.

När vi väl var på plats plockade ur cyklarna från bilen och rullade bort till startområdet där mina föräldrar hade sin husbil, mamma hade varit snäll och hämtat ut våra startnummer så det behövde vi inte tänka på.det blåste ganska kraftigt och jag visste att vi skulle få medvind ut till skogen för att sedan få motvind på vägen tillbaka... det är väl ca 10 km körning i det öppna ut till skogen. Skönt att det inte regnade i alla fall som ifjor, för då var det en riktigt lerfest i 100 km!! Hade en känsla av att det skulle gå galet snabbt att ut så det var bara att försöka hänga på så gott det går... Vi hade inte fått någon egen damstart i detta loppet, lite synd för det är så kul :)

Starten gick och ja... det gick undan. Jag kände att jag nog gick lite för hårt men tänkte att jag tar en chansning och hoppas att håller hela vägen. Jennie försvinner iväg med klungan före, jag och Angelica låg tillsammans hela vägen ut till skogen. Efter ca en timmes körning gjorde Angelica ett ryck precis innan ett singel track avsnitt som jag inte var riktigt med på... och benen var lite sliriga efter den lite för hård öppningen. Försökte köra på och tänkte att jag tar henne på slutet :) Mittenpartiet av loppet kände jag dock att jag tappar lite tryck och var lite trött samtidigt börjar det regna... underlaget blir blött och lerigt. Höften börjar strejka lite men det funkar ändå ganska hyfsat... krigar på bäst jag kunde. När det var ca 2-3 mil kvar säger en tjej vid spåret att tjejen som ligger före inte är så långt fram vilket ger mig lite extra energi, precis vad jag behövde!




Sista milen in till mål är det ordentlig motvind och kantvind... kommer ifatt ett gäng herrar som lägger sig på mitt hjul... dom är inte alls intresserade av att hjälpa till att dra så det var bara till att trampa på. Väl inne i lä igen så drar dom ifrån mig... hmmm!!!! Jaja... det är därför jag gillar damstarter :) Rullar över mållinjen som tredje dam, glad att det är över och ganska nöjd med min prestation! Hade gärna velat knipa andraplatsen med tanke på poängen till totalen. jag leder fortfarande men det är inte med många poäng så det finns inga marginaler till sista loppet!!




Nu är siktet inställt på långlopps SM i Örebro till helgen... Wish me luck!!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar