Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

tisdag 31 maj 2016

Beskidy MTB Trophy, etapp 4

Så var det dax för sista etappen... med lite blandade känslor! Jag vet att jag gick lite för hårt på gårdagens etapp. Dagens utmaningar var 3000 höjdmeter på 71 km. Det är en sjukt tuff avslutningen på etapploppet!!



Min plan var att gå ut lite lugnare för att inte bränna allt krutet i början av etappen och lite för att känna på kroppen efter gårdagens etapp... Benen kändes ganska okej faktiskt men i första nerförskörningen kände jag att jag var ganska sliten i överkroppen och hade dålig ork att parera cykeln hela tiden. Försökte bara tugga på och komma in i ett jämnt tempo... efter ca 3 mil kom tjejen som låg efter mig ifatt och min första tanke var jag orkar inte... men det vara bara att öka tempot för att försöka få henne till att släppa. Tog en stund men jag visste att hon var snabbare än mig i down hill avsnitten så det gällde att få en ordentlig lucka... hon låg i och för sig 20 min efter mig i totalen men jag var inte så sugen på att släppa min 2a plats i etappen. Som tur var slapp jag se henne något mer denna dag :) Mot slutet av etappen började det regna och underlaget blev än lerigare än vad det var innan vilket benen inte riktigt hade kraft till... Sista biten blev verkligen ett jobb för pannbenet!! Väldigt glad när jag passerade mållinjen nog allra mest för att nu var det över... sedan kom glädjen att jag hade fixat en 2a plats totalt :) Fick ihop ca 21,5 timme i sadeln på 4 dagar... 286,5 km och 11550 höjdmeter... det känns i benen om jag säger så. Tre stycken 2a platser och en 4e plats!! 


Vill verkligen rekommendera Beskidy MTB Trophy till alla som vill testa ett grymt etapplopp! Det är väldigt bra arrangerat och varje lopp är otroligt utmanande på alla plan... mycket single track vilket inte är helt självklart på etapploppen. Finns även en kortare distans som är tuff och utmanande. Banorna går på blandat underlag och vädret påverkar svårighetsgraden betydligt... Hoppas på att kunna återkomma nästa år igen :) Till dess får jag slipa på down hill skillsen för där tappar jag mycket jämfört med mina konkurrenter ;) Nu ska vi fara vidare på semester till Kroatien, Slovenien och Österrike. Vi avslutar semestern med ytterligare ett etapplopp i Österike :) Uppdatering kommer!! 

2 kommentarer:

  1. Kul att du kört Beskidy. Sjukt fin terräng och billigt att vara där. Körde det för tre år sen men då hade det regnat så mycket att de fick korta ned några etapper. (superlerigt) Kul och jobbigt var det i alla fal.
    Kör hårt i fortsättingen! /Åsa Erlandsson

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen ett kul lopp, vi körde det ifjor också och då var det torrt och fint... i år regnade det en del och det blir verkligen lerigt. Kan ju tänka mig hur lerigt det måste ha varit när du körde om de beslutade att korta ner vissa etapper för jag tyckte det var ganska mycket nu :) Hoppas du får en bra säsong Åsa!!

    SvaraRadera