Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

söndag 31 maj 2015

Långloppscupen #2 Långa lugnet

Så begav vi oss till Falun för att köra långa lugnet som är andra loppet i långloppscupen. Det är tredje gången vi kör loppet och jag gillar verkligen banan. I år fick vi sällskap i bilen av Fredrik vilket var kul. Det var även många andra som vi känner som skulle köra bla. vår teamkamrat Nellie. Arrangörerna hade bestämt sig för att köra en separat damstart, vilket innebar att vi skulle starta 1 tim innan herrarna. Jag får väl villigt erkänna att jag var ganska skeptisk till det innan loppet... men nu i efterhand ser jag många fördelar med det :) Vi slapp bla. all trängsel på stigpartierna som man ofta klaga över.

Jag kände mig ganska nervös innan starten. Jag fick en bra start och kom iväg snabbt uppför startbacken. Tror jag kapande ca 40 sek enl. strava över den backen från fjorårets lopp. Det var 2-3 damer som kom över krönet snabbare och som jag inte hann haka på. Vi i andra klungan började ganska snabbt att samarbeta och det flöt på fin på första grusvägsavsnittet. Tror vi var ca 6-7 st. Första riktiga singeltracken var ganska stökig med stenar och rötter och jag kände att jag nog hade lite mycket luft i bakdäcket. När vi sedan gick ut på lite mer lättåkt underlag igen var vi 4 damer samlade som fortsatte att samarbeta ganska bra.

Vid varvning gick en av tjejerna in i tekniska zonen och så var vi 3 st kvar... fram till första singeltrack-avsnittet på loop 2 då jag inte gjorde det bästa spårvalet vilket ledde till att jag tappade kontakten med tjejen framför. Jag försökte ta mig ikapp men det ville sig inte och jag kände att jag började bli lite trött i benen. Lite längre in på loop 2 gick den andra tjejen om och jag hade inte orken att haka. Nu började jag bli riktigt trött... när jag var inne för varvning för sista gången så fick jag syn på att tjejen framför och jag fick lite ny energi. Tog ett par minuter så var jag ifatt. Tjejen som hade gått in i teknisk zon kom som ett skott efter ett tag men det var ingen av oss som hade möjlighet att hänga på. I bilen på väg upp så pratade vi just om loop 3 och att det var en tuff backe vid ca 50 km. Alex sa att om man ska göra ett ryck så är det ett bra ställe... Så jag tänkte nu är det dax. Sagt och gjort och det höll hela vägen in i mål. Jag är verkligen supernöjd med min 5:e plats. Det var ett tufft startfällt. För tillfället leder jag cupen vilket inte kommer att hålla i sig så länge men jag tänkte njuta så länge det varar :)

Startbacken var lång :)

Börjar se lite jobbigt ut ;)
Här är en liten videosnutt från starten av loppet... Bra tryck i benen!!
Filmat av: Alex


Nu har min semestern börjat och nästa lopp körs i Polen. Beskidy MTB Trophy som är ett etapplopp på 4 dagar... det blir många mil och många höjdmeter :) 






1 kommentar: