Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 24 maj 2017

Träningsläger på Mallis :)

Äntligen så var resan till Mallis bokad... inget som var planerat på förhand utan bara lite löst snack med Terecia ett par veckor innan vi väl var på väg. Kände att min kropp behöver känna lite på bergen innan Beskidy drar igång i mitten av Juni. I vanliga fall brukar jag vara iväg över en vecka men denna gången blev det 5 hela dagar på ön... vilken nog var mer lämpligt med tanke på årets träningsmängd. Eftersom både jag och Terecia har haft lite klen vinterträning av olika anledningar så blev blev det en bra combo :) Väl på plats checkade vi in på ett riktigt fint hotell och fast det var sent på kvällen var det riktigt varmt. Värmen har vi ju inte varit så bortskämda med hemma!

Hotell Pamplona

Första dagen stack vi bort och hämtade våra hyrcyklar på Huerzeler Bicycle Holidays. Jag har hyrt där innan och varit mycket nöjd. Snabb och bra service. Efter det stack vi ut på första passet, jag hade planerat pass hemma och lagt in i min garmin vilket var mycket smidigt. Det var varmt ute och solen sken från klarblå himmel, underbart!! Dagens etapp gick bort mot Sòller. Ganska snabbt upptäckte vi att sadlarna kanske inte var de bästa... helt förskräckliga faktiskt!!! Benen kändes okej i backarna, jag hade bestämt mig innan att jag skulle inte tokköra i backarna utan lugnt och metodiskt ta mig upp i ett lagom tempo för att hålla alla dagarna. Väl framme i Sòller började jag känna mig lite trött och varm... när vi sedan var på väg ner i serpentinerna fick jag möte av en bil i en kurva... bilisten skar kurvan lite väl snävt och vi fick inte riktigt plats båda två... så det var bara att nipa bromsen och vurpan var ett faktum... skit också, första dagen... fick en del skrapsår men klarade mig bra trots allt!! Kunde cykla därifrån... lägligt nog hade Terecia fått en punktering som vi stannade och lagade medan jag hämtade andan lite. Vi hade ca 3 mil kvar hem så det var bara att trampa på... dagens pass slutade med 5,5 timme i sadeln. Trötta och möra avslutade vi kvällen på rummet med välförtjänt bubbel som plåster på såren :)

Återhämtning :)

Dag 2 skulle även denna bjuda på en tur till bergen, vi kom dock inte så långt innan Terecia hade fått två punkor... så det var bara att vända tillbaka för att åka till uthyrarna och få ett nytt framhjul... vilket inte var ett problem... de tittade även över min cykel efter gårdagens vurpa... intressant nog var uthyrarna mer oroliga hur det hade gått med mig än med cykeln... vilket var en trevlig gest :) Eftersom tiden hade srungit iväg lite och det kändes lite i senaste laget och dra till bergen bestämde vi att slappa lite vid poolen för att sedan köra en lite plattare tur framåt em...

Poolhäng!

Vi fick en fin em/kvällscykling på flowiga vägar... ca 3,5 tim rulltid. Med andan i halsen sladdade vi in på hotellet för att hinna med middagsbuffén.

Dag 3 var målet inställt på Sa Calobra "hålet", jag gillar verkligen den backen... lång och seg med härliga vyer. Dock var jag lite mer orolig med årets form... hur jobbigt skulle det bli. Det var 6 mil enkel väg dit så det skulle bli ett ordentligt distanspass... dagen bjöd på lite moln vilket var skönt. Terecia var också lite spänd inför dagens utmaning med tanke på att hon aldrig har varit där... Väl på väg nere i "hålet" beundrade vi de vackra vyerna


Sa Calobra

Sedan var det bara att börja trampa... tog ca 45 min at ta mig min bästa tid är 41 min. Kändes bra hela vägen! Har kanske inte drivet men det kändes ändå bra. Vi ska väl inte sticka under stolen med att vi blev lite sliriga på vägen hem... efter 6,5 tim i sadeln så är det inte så konstigt!! Nu började aptiten komma igång ordentligt så det blev buffé på hotellet på kvällen, den smakade ljuvligt :) Stor dessetbuffé också!!!

Med gårdagens pass i benen bestämde vi att köra ett lite kortare empass dag 4... så vi hängde vid poolen på fm och njöt av semestern. Komponerade ihop ett bergspass med två längre backar  och en rulltid på ca 3 tim vilket kändes bra! Meningen var ju inte att köra totalt slut på benen utan att bygga upp dem istället. 

Dag 5 belv också ett bergspass... Nu började jag känna av dagarna i sadeln. Det var också lite varmare, mer tryckande värme. Men turen bjöd på galet fina vyer och böljande vägar längs vattnet!! 


Utsikten från fikastället :) 

Rullade in på strandpromenaden trötta och nöjda efter ca 5 tim i sadeln. Firade med en pizza och öl. Nog ganska lättade att det sista passet var gjort :) efter det slängde vi oss i poolen och för att sedan däckade i solstolarna på hotellet...

Vi var båda ganska säkra på att detta kommer vi att göra om, vi har haft en helt fantastik semester på ön. Vi skrapade ihop ca 580 km, 7000 hm och 25 tim i sadeln under 5 dagar, vilket är väldigt bra på två pers. MEN nästa gång ska vi inte glömma att ta med våra egna sadlar :) Nu blir det ett par dagars vila och lite lättare träning innan det är dax för långa lugnet till helgen... ska bli spännande att köra långlopp igen... tror kanske inte jag har hunnit träna upp mig för det men tävling är ju bästa träningen eller hur ;) Bara att köra... rapport kommer!!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar