Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 27 juli 2016

Engelbrektsturen, långloppscupen #6

Så begav vi oss till Norberg för att köra Engelbrektsturen som är 6e deltävlingen i långloppscupen. Det är ett snabbåkt lopp med hög snitthastighet och det skulle bli soligt och varmt. Så spåren var snustorra. Helen skulle vara där men inte köra så hon var snäll och langade till mig :) Vi i damerelit hade fått egen damstart, 10 min innan resten av fältet skulle släppas. Jag gillar verkligen det, dock är nog 10 min lite lite...


Förväntansfull inför start


Egen damstart :)

Det var ett starkt startfält i damelit klassen, nog det tuffaste denna säsongen. Har känt mig lite trött och matt de senaste veckorna och formen har dalat lite smått men tyckte ändå att det skulle bli kul att köra. Starten gick och det blev lite avvaktande körning... det är det som är kul med egna damstarter... ingen vill riktigt ligga och dra i ett rasande tempo och inga herrar som sköter farthållningen utan damerna kör sitt eget race och positionerar sig till att börja med i alla fall. Så jag hängde med ganska bra i början... sen när vi kom in mot bakarna så kände jag direkt att kroppen inte riktigt ville leverera. Vi var nog ca 7 st som fått en liten lucka ner mot resten av fältet, låg och slirade lite i svansen och fick kämpa för att täppa till luckor som skapades... Efter ca 20 km kom första elitherrarna ifatt, dom var två stycken. Det var på bred grusväg så dom hade inget problem att passera. Det jag inte var beredd på var att damerna skulle haka på... f-n tänkte jag detta kommer jag inte orka men trampade på och lyckades bita i sista hjulet på tåget... men när vi gick in på stig tappade jag dom, jag var helt enkelt för trött. Hinner nog bara köra 1 km när jag ser stora delar av damklungan stå stilla lite längre fram och hör sedan någon ligga nedför en bro i ett dike brevid stigen, hon klagar sig över fruktansvärda smärtor och jag känner direkt att det inte är läge att cykla vidare utan hoppar av och går ner till henne... hon säger att hon har ont i sin nacke och axel jag försöker lägger hennes huvud så rakt som möjligt och håller alla mina tummar för att det inte är någon fraktur...motorcrossföraren kommer till platsen och säger att vi bör cykla iväg och att hon tar över till ambulansen kommer... jag kommer iväg sist från platsen och precis då kommer tjejerna som låg bakom ifatt. Efter en stund kommer hela herrfältet ifatt och det blir omkörningar till höger och vänster. Det är nackdelen när vi bara startar 5-10 min före. Ser Åsa framför mig ca 50 m men orkar inte tappa till luckan. Har Jessica och Ivanda på hjul... Känner mig verkligen trött och slirig... Efter ca halva loppet är vi ifatt Åsa men bara för en kort stund men orkar inte hålla hjul...


Kul med damstart!

Tycker det är konstigt att Alex inte kommer ifatt och börjar fundera på vad som kan ha hänt. Blir lite orolig för det har varit många olyckor längs banan... hoppades att det bara berode på en punktering!! Vi cyklar om en tjej på sista milen... det var jag och två tjejer till som skulle göra upp om 5e-7e till plats... visste att jag inte hade några större reserver till en spurt men skulle försöka så gott jag kunde. spurten kom och det slutade med en 6e plats!! Direkt efter målgång ser jag Alex och han hade vurpat och slagit upp knäet ordentligt... så vi satte oss direkt i bilen och körde till akuten, där blev han röntgad, sydd och fick en stelkrampsspruta. Tråkigt för han låg topp-3 när det hände :( Tur vi hinner få lite återhämtning inför nästa långlopp som är om två veckor. Jag bestämde mig under loppet att jag ska ta en liten paus nu och försöka vända trenden... för idag var det inget kul!! På återseende :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar