Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

lördag 23 april 2016

Västgötacupen #1 Varberg

Första gången jag ska köra en XCO-tävling i en svensk cup... Har ju hört att banorna skall vara lite mer tekniska så det är därför jag har dragit mig lite för det. Men jag känner att jag har utvecklats mycket tekniskt det senaste året. Har ju iofs kört XCO-SM men då har banorna varit i svåraste laget och jag har oftast valt B-spåren. 

Vi körde upp över dagen... Nackdelen med det är att man får lite tid att träna på banan. Vi hann i alla fall köra igenom de svåra partierna ett par gånger... Två stora dropp samt ett dubbelhopp som jag inte ens försökte mig på... körde dock stenkistan. Banan bjöd på det mesta... riktigt rolig men det kändes direkt att det skulle bli jobbigt Vi skulle köra 7 varv på den 3 km långa banan.

Alla damer startade ihop, elit, veteraner och juniorer... så vi blev några stycken på startlinjen. Vi var tyvärr bara 4 st startande i elit. Jag ska villigt erkänna att jag var lite nervös innan start. Jag fick en dålig start... tappade många placeringar och fick jaga ordentligt innan jag var ifatt ledaren i elit... väl ifatt så låg vi ihop första varvet... hon fick lite strul vid ett stenparti och jag hann inte väja eller klicka ur pedalen så jag la mig och innan jag var på hjulen igen var hon en bra bit framför... jaga ifatt igen och det fick jag lida för resten av loppet... blev ordentligt stum i benen och fick släppa efter ett tag! Kändes lite orutinerat och korkat. Körde resten av varven solo, lite orolig att de som låg bakom skulle komma ifatt med tanke på att jag var så mosig i benen... men fick hela tiden tidsangivelser av Alex hur läget låg till vilket var väldigt skönt! Gick i mål som andra dam i elit :) Nöjd med dagens insats... i alla fall efter ett tag ;) 



Imorgon är det dax för X-cup... undra hur benen ska hinna återhämta sig till dess :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar