Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

måndag 23 oktober 2017

Soigneur CX i Danmark!

Så var det dax att åka över bron och tävla lite... Jag har inte varit Danmarks så mycket detta året så jag såg fram emot det. Jag gillar verkligen tävlingarna där... nu var det en ny grens som gällde... cykelcross! Det är lite hatkärlek till den cykeln för det är verkligen jobbigt men på ett bra sätt :) Jag saknar ju ganska mycket av den tekniska biten och det gör väl inte det hela lättare... tävling är bästa träning eller ;)

Åkte dit med Jessica och Fredrik, starten gick inte förrän vid 13.30 så det var sovmorgon :) Kände mig lite hängig men ingen större grej. Vi visste att det skulle bli ganska blött och lerigt race för det hade regnat ganska mycket den sista tiden men det är väl det som är tjusningen med cx??!! Riktigt hur lerigt var svårt att föreställa sig på förhand och tur var väl det!! Vi körde lite tidigare för att kolla lite på prestigeklassen som körde innan oss där b la Annika Langvad skulle köra. Och det var ju inte så svårt att se vilken lerfest det skulle bli :) Körde ett träningsvarv som uppvärmning för att reka banan... den var mycket mer svårkörd än den i Sibbarp senast och med tanke på det tunga underlaget så skulle det verkligen bli tufft.


Starten!!

Trångt på första varvet!

Med facit i hand så ställde jag mig lite långt bak i startfältet... Blev en del omkörningar på första varvet och när jag kollar på varvtiderna så är det det absolut långsammaste varvet. Va lite osäker på hur länge benen skulle hålla i detta underlaget så försökte köra lite smart men det är svårt ;)  Var verkligen glad att jag kom ihåg att skruva på broddarna på skorna annars hade det blivit tufft i springbackarna. Hade även bytte kasset till en 11-36t vilket underlättade. Det är helt galet hur pulsen rusar under dessa loppen så en timme + varvet är mer än tillräckligt som tävlingstid! Banan var riktigt kul och varierande med springbackar, plank att hoppa över, det leriga underlaget och en del svåra utförskörningar. En ska jag definitivt måste träna mer på är hur man ska bära sin cykel.


Fokuserad :)

Foto: Flying Monkeez

En kul detalj i det hela var att den blev en tight fight mellan mig, Jessica och Fredrik. De första varven låg det ca 40-50 meter bakom men kom närmare och närmare... På sista varvet gjorde Fredrik en attack och körde om när det var ca 1 km kvar... började jaga vilket resulterade i en massa små misstag så jag försökte hitta flytet igen. Hade Jessica tätt bakom mig och visste att han skulle inte ge sig i första taget :) När det var några hundra meter kvar tog vi in på Fredrik igen och med ca 100 meter kvar körde både jag och Jessica förbi, "girlpower" ;) Jag drog det längsta strået och passerade mållinjen först med nöd och näppe, 2 sek marginal... phu!! Grymt kul fight :) En snittpuls på 186... så jag kan inte tycka att jag sparade på krutet i alla fall.

Jakten på Fredrik :) Foto: Flying Monkeez

Tyvärr ligger jag nerbäddad i soffan i dag med halsont och förkylning! Hoppas verkligen det ger med sig till nästa helg då jag är anmäld till Malmöcrossen. Håller tummarna... för jag har verkligen fått mersmak för CX :) Ni som inte har testat än, GÖR DET!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar