Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

tisdag 7 juli 2015

Långloppscupen #5 Mörksuggejakten

I helgen som gick var det dax att köra Mörksuggejakten i Rättvik. Vi åkte dit dagen innan, vi körde förbi SM-banan i Isaberg för en sista rekning av SM-banan. tog det väldigt lugnt kände mig tung i andningen. På denna resan hade vi Jessica med som sällskap, riktigt trevligt :) Vi bodde i Falun och körde de sista milen till Rättvik på söndags morgon.

Starten gick kl 10. Mörksuggejakten börjar med en lång asfaltsbacke som heter vidablick och jag kände direkt att andningen inte var som den skulle. Blev ganska snabbt stum i benen och fick kämpa ordentligt för att ta mig upp. Sedan tog det tid innan jag hade hämtat mig och trampat ur mig mjölksyran... Efter ett par mil kom Jonas (en klubbkompis/släkting) ifatt mig och vi började köra ihop, kände nu att andningen var mycket bättre och benen började vakna till liv. Efter ca halva loppet så var det en cyklist i gänget som tappade Jonas hjul och jag tänkte direkt att den luckan måste jag täppa... tryckte på ordentligt och så kom svängen... jag kom alldeles för fort och fick bakhjulsläpp och la mig, cyklisten bakom han inte väja och körde rakt in i mig landade på mig och framförallt på min käke. Fick en lätt luxation som "klickade" tillbaka till rätt läge när jag började röra på käken. Efter att ha fått rätt på cykel och kropp så bestämde jag mig för att köra färdigt loppet... Kändes ju ganska okej då (helt adrenalinstinn). Blev ett par riktigt jobbiga mil men jag tog mig i mål. Väl i mål hade min haka svullnat ordentligt Jag såg väl ut som Jay Leno ungefär :) Den gjorde även lite ont... Hade även ett ordentligt skrapsår på insidan av mitt ena knä som värkte ordentligt.

Nu såhär ett par dagar senare sitter jag med benet i högläget, det är svullet, rött och infekterat. Var hos doktorn idag och fick antibiotika och blev sjukskriven ett par dagar. Käken mår i alla fall ganska bra efter omständigheterna. Detta känns ju inte som den bästa uppladdningen inför SM som går nästa helg... Det blir helt enkelt att vila sig i form :)

2 kommentarer: